Pages

Thursday, April 26, 2012

20 Amalan Romantik Suami Isteri

Nak nengok Liz ader dok amalkan ke tak...


1. Cium tangan suami dan dahi isteri setiap kali sebelum berpisah ke tempat kerja masing-masing.
(Aktiviti wajib weol setiap hari.Liz kan kuar umah dulu dari hubby)

2. Jika berpisah lebih dari sehari seperti untuk tugasan luar daerah, tambah rutin harian tadi dengan pelukan dan ciuman di bibir.
(Buat jugak kalo outststation)

3. Walau sesibuk mana sekali pun, luangkan masa untuk menelefon pasangan sekurang-kurangnya sekali walau sekadar untuk bertanya apa yang sedang dilakukan.
(Selalunya Liz yg selalu kol hubby.Nak tunggu dier kol,payah sket la ;P.Tapi kenkadang hubby kol jugak...)

4. Sentiasa ucapkan kata-kata sayang seperti I love you sepenuh hati sebelum keluar kemana-mana, menamatkan perbualan di telefon dan sebelum tidur.
(Buat jugak kecuali tengah gadoh!!)

5. Sentiasa mencari peluang untuk makan tengah hari bersama kerana pastinya ia tiada gangguan anak-anak jika pada hari berkerja.
(Yang nie sangat payah!!Walaupun opis agak dekat tapi bole kire setahun 2x je kot boley lunch sesame)

6. Amalkan bertanya apa yang berlaku sepanjang hari selepas pulang dari kerja sebagai tanda mengambil berat dan memberi peluang pasangan meluahkan perasaan.
(Selalu i je yg report duty hehehe...)

7. Luangkan masa untuk berbual tentang apa sahaja dari isu rumah tangga hinggalah politik semasa sebelum tidur.
(Ader jugak la kecuali kalo 2 2 penat.Hanya diam seribu bahasa muahaha...)

8. Mudah berbaik jika berlaku sebarang pertelingkahan,jangan biar berlarutan walau untuk satu jam sekali pun apatah lagi berhari-hari. Jika boleh, biarlah berlaku dalam bilik ‘beradu suami isteri’ agar ia berakhir dengan ‘kemesraan’ jauh dari pandangan anak-anak.
(Selalu jugak berselisih paham tapi yg pasti Liz yang mudah mengalah...malas nak panjang2 kan citer.Lagipon---->LeLaKi KaN EGO opsss!!!)

9. Temani pasangan semasa menonton rancangan kegemaran mereka walau sambil membaca akhbar misalnya kerana apa yang penting ada berada disisi.
(Memang selalu di samping hubby Liz kalo dier tengok bola ---->walaupon Liz TIDO...janji di sisi kan ;P)

10. Jangan sesekali berpisah tempat tidur walau anak sudah berderet atau usia sudah meningkat kerana ia adalah salah satu amalan penting untuk mengeratkan kasih sayang.
(Kalo berpisah pun masa memula nak biasakan Sarah Aiman tido bilik masing2.Liz teman Aiman, hubby teman Sarah hehehe)

11. Amalkan sembahyang berjemaah semasa di rumah, berdoa bersama serta bersalam-salaman selepasnya.
(Selalunya weekend, insya Allah kami berjemaah)

12. Biasakan bergilir gelas atau pinggan semasa makan serta tidak segan atau geli untuk menghabiskan makanan atau minuman isteri atau suami.
(Sangat selalu!!)

13. Sesekali buatlah kejutan seperti membeli hadiah atau kad untuk peristiwa tertentu, memakai pakaian dalam yang seksi atau apa sahaja yang anda tahu pasangan pasti menyukainya.
(Selalunya i le yg rajin menseprise bagai!Hubby selalu kate---->dier x pandai nak romantik bombastik bagai nie...Takpe, mama dah tau dah hehehe)

14. Senda gurau dalam rumah tangga amat penting, ceritalah sesuatu yang kelakar, teka teki atau apa sahaja yang membolehkan anda ketawa bersama.
(Bukan setakat senda gurau, bertepuk tampak,bertumbuk memang selalu weol buat.Gurau2 sayang kate orang ;P)

15. Sentiasa kenang pengorbanan masing-masing seperti susah payah isteri melahirkan anak dan suami yang berkerja keras menyara keluarga.
(Alhamdulillah,setakat hari nie,kami saling menghargai satu same lain walaupun selalu bercanggah pendapat)

16. Sesekali tukar gaya penampilan agar ada kelainan serta untuk mengelakkan pasangan merasa jemu.
(Pasal penampilan tu.....akan berjaya bile dah kurus nanti muehehehe...Setakat nie cube tukar gaya rambut dulu boley?!)

17. Apa sahaja masalah yang timbul, berterus terang dan berbincang bersama untuk menyelesaikannya.
(Kami - terutama Liz memang sangat berterus terang.Cume hubby agak slow sikit dlm hal nie.Maybe dier tau bini dier mengong sket kot!Sikit2 nak emo.Sikit2 nak emo.Padehal xde mende pong!)

18. Sentiasa menyimpan tekad untuk menjadi suami/isteri yang baik dalam rumah tangga bahagia kerana fikiran positif akan memudahkan anda mencapai matlamat tersebut.
(Saya memang MAHU menjadi seorang isteri dan ibu yang baik untuk suami dan anak2 saya.Dan juga orang2 disekeliling saya :-))

19. Setiap pagi berikan kucupan tanda sayang agar harinya dimulakan dengan senyuman, dan malam bisikan manja tanda terima kasih sepanjang hari berbakti kepada keluarga yang dibina bersama.Tidak salah juga minta maaf andai hari itu ada perkara yang mengguris hati suami/isteri, jangan tunggu raya sahaja!
(Akan buat tiap2 hari.Mulakan dan akhiri hari dengan senyuman :-D.I LOVE U,U LOVE ME,WE ARE HAPPY FAMILY)

20. Jika amalan-amalan di atas tidak pernah dilakukan sehingga anda membacanya hari ini, jadikanlah ia sebagai titik permulaan untuk melakukannya tanpa rasa ragu dan malu.
(Yes...saya akan melakukannya!)



Jom same2 kite....

No comments: